Aansluiten bij een vluchtelingenkind en zijn/haar familie is gebaseerd op de aanpassing die je doet om tegemoet te komen aan de behoeften van het vluchtelingenkind en zijn/haar familie. Wie is hij of zij en wat is zijn of haar achtergrond? Welke waarden, normen en gewoonten heeft de jeugdige? Kunnen aansluiten bij de behoeften van vluchtelingenkinderen kan contreet gezien worden als het kunnen aansluiten bij de (klachten)beleving. Het gaat altijd om het beantwoorden van de vraag: hoe geef ik voor deze jeugdige vorm aan de begeleiding of behandeling?
“De Nederlandse zorg kan meer passend gemaakt worden voor deze jongeren door minder te praten en meer te doen, al doende gaat er dan wel gepraat worden.”
Cultuursensitiviteit is het vermogen om oprecht en respectvol geïnteresseerd te zijn in de culturele achtergrond van het vluchtelingenkind en zijn/haar familie en om cultuurverschillen te onderkennen zonder oordeel. Dit doe je door vaardigheden toe te passen als interculturele sensitiviteit en interculturele communicatie en te beschikken over interculturele kennis. Het begint bij het ervan doordrongen zijn dat jouw eigen werkelijkheid ook maar één idee is en dat er vele andere manieren zijn om naar de werkelijkheid te kijken. Als je je eigen ideeën ter discussie durft te stellen kan je pas het volgende doen: zonder oordeel naar de ander te kijken.
“Pas als je de Westerse bril van kijken los kan laten maak je echt contact. Zoek sámen naar oplossingen die passen bij de jongere en zijn culturele achtergrond.”
Interesse tonen, een open houding en ‘echt’ contact maken
Interesse tonen en het hebben van een open-houding is belangrijk in het maken van (het eerste) contact met de jeugdige en het binnenkomen bij het gezin. Het leggen van dit eerste contact is voor een (jeugd)hulpverlener essentieel. Vanuit dit contact kan hij/zij werken aan een basis voor een begeleidings- of behandelrelatie. Om ‘echt’ contact te kunnen maken is het van groot belang dat de (jeugd)hulpverlener aandacht heeft voor cultuurverschillen en hier interesse in toont.
Een respectvolle en betrouwbare relatie tussen de jeugdige en hulpverlener
Het opbouwen van een betrouwbare begeleidingsrelatie met een jeugdige kan een uitdaging zijn. Dat kan te maken hebben met de onbekendheid van het bestaan van professionele hulpverlening en dat hulp binnen grootfamilieculturen vooral door familie wordt georganiseerd Het heeft ook te maken met het feit dat voor veel vluchtelingenkinderen, met name voor amv’s, wantrouwen in eerste instantie het uitgangspunt – de coping strategie - is. Een vertrouwensband zoals vormgegeven in de Westerse behandelcultuur is in veel gevallen een (te) hoog streven met deze jeugdigen. Om de begeleiding goed te kunnen vormgeven is het belangrijk om een relatie vanuit respect te hebben met de jeugdige, waarin jij als (jeugd)hulpverlener betrouwbaar bent.
Het betrekken van familie en (formeel en informeel) netwerk
Een jeugdige kan niet los gezien worden van zijn gezin en/of grootfamilie. Met hen staat de jeugdige op de een of andere manier altijd in verbinding. Ook het informele netwerk van de jeugdige is van grote invloed. Met name bij amv’s zijn reis- of woongenoten vaak hun enige nabije netwerk. Wanneer de familie van een jeugdige niet in Nederland is, zoals bij amv’s, is het belangrijk om de familie op afstand te betrekken.
Een goede ketensamenwerking
Het is van belang een goede samenwerking tot stand te brengen tussen alle betrokken partijen en een daaruit voortkomende integrale visie op onder andere het gebied van welzijn, netwerk, wonen, scholing, werk en financiën van de jeugdige te ontwikkelen.
Outreachend werken
Outreachend werken is van essentieel belang voor het bereiken van jeugdigen en vluchtelingengezinnen. Deze groep bereik je niet goed met een werkwijze die uitgaat van assertiviteit van de jeugdige en zijn/haar gezin, omdat zij deze werkwijze vaak niet gewend zijn vanuit hun land van herkomst.
Inzet van een tolk, intercultureel mediator, sleutelpersoon of ervaringsdeskundige
Om cultuur- en taalverschil tussen jeugdige en (jeugd)hulpverlener (tijdelijk) te overbruggen kun je denken aan de inzet van een intercultureel mediator (ICM), sleutelpersonen of ervaringsdeskundige.
Het taalverschil kun je, naast het inzetten van een tolk/ ICM/ sleutelpersoon/ ervaringsdeskundige, ook op andere manieren overbruggen:
Websites en praktische tools
Pharos | Het culturele interview
Pharos | Handreiking informele opvoedsteun vluchtelinggezinnen
Pharos | Handreiking met tips, voorlichting & een e-learning voor het geven van opvoedondersteuning
TCVN | Tips voor interculturele communicatie
Pharos | Je kunt niet niet communiceren
Pharos | Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen
Gebruik maken van beeldverhalen:
Pharos | Voor vluchtelingen, over psychische klachten
Pharos | Met wie kan je praten als je kind een probleem heeft?
Pharos | Met wie kan je praten als er problemen in de familie zijn?
Contactgegevens
Vragen? Neem dan contact op met een van de volgende organisaties.
Pharos:
Anna de Haan | Senior projectleider / adviseur / psycholoog
a.dehaan@pharos.nl
Tel. 030-2349800
Elker/Viyuna:
Ankie Tent | Manager
a.tent@elker.nl
Tel. 06-27028783
Horizon:
Lynda la Paine | Kwaliteitsadviseur
lynda.lapaine@horizon.eu.
Tel. 06-40398449
Jeugdformaat:
Annemieke Verbanac | Praktijkbegeleider AMV
a.verbanac@jeugdformaat.nl
Tel. 06-21876354
Nidos:
Marjan Schippers | Orthopedagoog-generalist
m.schippers@nidos.nl
Tel. 06-11355256
Sterk Huis:
Peter van de Wiel | Clustermanager
petervandewiel@sterkhuis.nl
Tel. 06-43825927
Stichting Centrum ’45 en Nidos:
Renate van Loon | GZ-psycholoog
r.van.loon@centrum45.nl
Tel. 06-57546301
YOIN/entrea lindenhout:
Saskia Sliedrecht | Gedragswetenschapper/GZ-psycholoog
s.sliedrecht@entrealindenhout.nl
Tel. 06-10926635
Literatuurtips
Als glas in lood – integratieve behandeling van vluchtelingenkinderen en -gezinnen | Van Essen, J. (2007)
Beschermjassen, transculturele hulp aan families | Tjin A Djie, K. (2013)
Competentie-ontwikkeling interculturele sensitiviteit | van Biene, M. (2012)
Culturele competenties in psychiatrie en psychologie | Kortmann, F. (2016)
Cultuursensitief werken met alleenstaande jongere vluchtelingen | Van Es, C. (2019)
Cultuursensitief werken met jeugdigen en gezinnen | Bouteh, K. (2019)
De trajecten van niet-begeleide buitenlandse minderjarigen – verwachtingen, agency en psychosociaal welzijn | Vervliet, M. (2014)
Handboek culturele psychiatrie en psychotherapie | De Jong, J. (2010)
Je kunt niet niet commuiceren | Bouteh, K. (2018)
Kinderen, gevlucht en alleen | Schippers, M. (2017)
Levensverhalen en psychotrauma – Narratieve exposure therapie in theorie en praktijk | Jongedijk. R. (2014)
Met nieuwe ogen | Dries, M. (2018)
Trust and the Triggers of Trauma. Exploring experiences of the trust between Eritrean unaccompanied minors and their caregivers in The Netherlands | Van Reisen, M. (2018)
Verschillen omarmen | Jesserun, N. (2018)
What are the roles of intercultural mediators in health care and what is the evidence on their contribution and effectiveness in improving accessibility and quality of care for refugees and migrants in the WHO European Region? | Verrept, H. (2019)